David Ragonig (SCOPE Pictures) tilt een tipje van de sluier op over dit nieuwe project in het midden van de coronaviruscrisis.
David Ragonig: "In de eerste plaats waren het budgettaire overwegingen die de Deense producenten (SF-studio's en MOTOR in Kopenhagen) ertoe brachten zich voor ons land te interesseren. Om te kunnen profiteren van de Tax Shelter moet je naar België komen om het geld uit te geven. Het verhaal van "The Pact" speelt zich af in Denemarken en Duitsland... De Deense productie dacht dat ze Duitsland en België vrij gemakkelijk konden omruilen voor bepaalde scènes in de film...".
Karen Blixen, een Deense schrijfster die bekend staat om haar roman "De Boerderij in Afrika", die onder de titel "Out of Africa" op het scherm is verschenen, staat centraal in het verhaal van de film "The Pact", die net klaar is met filmen in België, in Antwerpen en de regio van de 3 Valleien (Mariembourg).
Laatste wijziging : 21.11.2020
David Ragonig: "Zodra je in België opneemt, zijn er technici die moeten aangenomen worden, materiaal dat op locatie gehuurd moet worden, en vooral de arbeidsuren natuurlijk! Er was ook het huren van bepaalde sets die niet beschikbaar zijn in Denemarken en die het daarom volledig rechtvaardigen om in België te komen filmen. »
Laatste wijziging : 21.11.2020
David Ragonig: "De Belgische opnames hebben zich op drie hoofdsets gericht. De eerste is een Duitse universiteit juist na de oorlog. Voor deze opname filmden we in het Sint-Ursula Instituut bij Mechelen, waar we de buitenkant van de universiteitsgebouwen konden filmen, maar ook een Duits hotel en een restaurant. In deze school bevindt zich een prachtige, op de monumentenlijst geplaatste, Jugendstil-kas, die "wintertuin" heet. De school ligt naast een oud klooster; er wonen nog steeds zusters, dus de plek was erg interessant omdat we het konden gebruiken voor verschillende sets voor deze film.
Vervolgens hebben we gekozen voor een bibliotheek in Antwerpen die absoluut prachtig is en in een ongelooflijke staat van bewaring verkeert: de "Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience". De Denen waren meteen in de ban toen ze deze magische plek zagen. We maakten ook gebruik van onze aanwezigheid in Antwerpen om buitenscènes te filmen. Deze zouden normaal gesproken plaatsvinden in Bonn, Duitsland, in het verhaal, maar we vonden een klein historisch steegje in Antwerpen in de buurt van de bibliotheek dat daar ook goed voor kon dienen.
Tot slot hadden we een antieke trein nodig om de reis van één van de hoofdpersonages naar Duitsland uit te beelden. In België hebben we oude locomotieven in de regio van de 3 Valleien, vlakbij Mariembourg. We hebben ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om "Duitse" landschappen te vinden; we moesten wat reliëf en rotsen vinden om de breuk met Denemarken te markeren waar dit soort landschappen gewoonweg niet bestaan. We vonden het dicht bij onze locomotief, op een site die “de Fondry des Chiens” heet in Nismes: een groot, natuurlijk, rotsachtig, prachtig dal. Dit waren de drie belangrijkste locaties voor deze opnames. »
Laatste wijziging : 21.11.2020
David Ragonig: "Al bij al is alles goed gegaan. Bille August, de regisseur, heeft een precisie die ik nog nooit eerder heb meegemaakt. Alles is getimed, precies, de schiettijden werden allemaal gerespecteerd, we waren vaak zelfs vroeger klaar!
De kleine anekdote is de volgende: toen we buiten voor de steeg in Bonn aan het scouten waren, was het februari. Een klein oud geplaveid straatje midden in de winter... Maar toen we de opnames kwamen maken, was het zomer... Het steegje was vol met bloemen en erg groen, wat niet meer overeenkwam met het idee dat de regisseur van de plek had. Wat doen we dan? We passen ons aan! De regisseur herschreef de tekst met deze nieuwe parameters, en dus een veel romantischere setting. Hij voegde restaurantsequenties toe die niet gepland waren en die hij twee dagen voor de opnames schreef, omdat de sfeer van de plek zo anders was geworden dan die van de eerste locatiescouting. Daarom hebben we in dit steegje ook het restaurant als set gebruikt, terwijl we het in het begin net hadden gehuurd om de productie, de make-up en het kostuumhoofdkwartier te huisvesten! Het werd dus een set voor de film dankzij de vegetatie die de sfeer van de plaats tussen twee seizoenen had veranderd. »
Laatste wijziging : 21.11.2020
David Ragonig: "Mijn rol is om de crew te verwelkomen en ervoor te zorgen dat we in België kunnen filmen volgens de wensen van de regisseur. Het begint met locatiescouting om de productie te laten zien wat de mogelijke sets zijn. Dan moet je daar een cijfer op zetten in een productieraming. Tot slot moeten we de Belgische dienstverleners vinden die met het Deense team gaan werken, en de opnamedagen voor het hele team beheren en ervoor zorgen dat alles goed verloopt.
Als verantwoordelijke voor de Belgische productie ben ik ook wettelijk verantwoordelijk. Dus als er iets misgaat, is het aan mij om in te grijpen. Natuurlijk moet ik er alles aan doen om ervoor te zorgen dat er geen problemen zijn... Na de opnames moet ik de facturen innen, de boekhouding doen en de schatting vergelijken met de werkelijke kosten. Ik leg dus de link tussen het veld en de buitenlandse productie. »
Laatste wijziging : 21.11.2020
David Ragonig: "Oorspronkelijk was het de bedoeling dat er gefilmd zou worden in de periode dat de lockdown plaatsvond. Dus moesten we het uitstellen en opnieuw plannen. De Denen zijn in juni weer begonnen met filmen toen we nog een beetje beperkt waren in termen van filmvergunningen, dus moesten we een datum vinden die net zo goed overeenkwam met de beschikbaarheid van de locaties die we wilden filmen als met de mogelijkheden van de Denen. We moesten ook rekening houden met de quarantaine- en testrestricties, evenals met de reis tussen Denemarken en België, wat een groot spanningsveld was voor alle actoren die betrokken waren bij de opnames. Wat dat betreft hebben we een beetje geluk gehad. De dag dat het Deense team in België aankwam, veranderde Denemarken hun protocol... Mensen die terugkwamen uit België moesten nu een quarantaine en tests ondergaan. Gelukkig hoefde dit niet te worden toegepast op de filmploeg, want die was net voor de wijziging van het protocol in België aangekomen. Uiteindelijk hebben we het heel goed gedaan, maar het Coronavirus stond tijdens de hele shoot centraal. »
Laatste wijziging : 21.11.2020