Het fiscale gunstregime van de zogeheten ‘Tax Shelter’ is in 2004 ontstaan, vanuit de wil van de wetgever om de audiovisuele sector in België een duwtje in de rug te geven.
Het fiscale gunstregime van de zogeheten ‘Tax Shelter’ is in 2004 ontstaan, vanuit de wil van de wetgever om de audiovisuele sector in België een duwtje in de rug te geven. En het systeem blijft groeien. Nadat in 2017 de podiumkunsten voor een eerste uitbreiding zorgden, werd het zopas ook opengesteld voor de videogames. Na enige tijd in het voorgeborchte1 te hebben verbleven kreeg het voorstel in maart 2019 bij een stemming in de kamer bijna unaniem groen licht. Een stand van zaken.
1 Le Tax Shelter sera-t-il étendu aux jeux vidéo ? Deux régions ont plaidé dans ce sens, La Libre Belgique, 21 augustus 2018 ; Le Tax Shelter Jeux Vidéo franchit une première étape, Le Soir, 6 februari 2019 ; La Chambre approuve l’extension du Tax Shelter aux jeux vidéo, L’Echo, 21 maart 2019.
Laatste wijziging : 13.05.2020
De gamingsector scoort een almaar betere omzet: 108,9 miljard dollar in 2017, tegenover iets meer dan 100 miljard het jaar daarvoor. Die wereldwijde balans geeft te denken aangezien de 72 Belgische ondernemingen die actief zijn in de ontwikkeling van games nogal wat moeite hebben om hun projecten gefinancierd te krijgen, hoezeer hun activiteit ook de wind in de zeilen heeft. Ons land kan een resultaat voorleggen van 43,6 miljoen euro en een jaarproductie van een veertigtal games. De sector stelt hoge eisen wat de kwalificatie van zijn personeel betreft en ruim een derde van het talent dat wij opleiden vertrekt naar het buitenland. De productiecyclus voor één spel is ook bijzonder lang en het aantal projecten per definitie beperkt. Die projecten ‘beschermen tijdens hun meest kwetsbare fase’2, in navolging van de cinematografische en podiumproducties, vormt de logica achter het openstellen van de Tax Shelter voor de gamingsector. Voor de ondertekenaars gaat het erom de successen van de audiovisuele Tax Shelter3 over te doen, mét de economische voordelen die het systeem heeft weten te genereren.
Het idee van ondersteuning van de sector was niet nieuw en stond al centraal in de meest innoverende educatieve en culturele voorstellen, maar de beslissing heeft op zich laten wachten.
2 Ontwerpresolutie van 30 mei 2016 betreffende de uitbreiding van de Tax Shelter tot de gamingsector.
3 Wetsvoorstel van 30 januari 2019 tot wijziging van het wetboek op de inkomstenbelastingen 1992 met het oog op de uitbreiding van de Tax Shelter tot de sector van de videogames.
Laatste wijziging : 13.05.2020
De politieke discussies en gesprekken binnen de sector konden inhaken op een nieuwe uitbreiding van de sectoren die al door de Tax Shelter worden gedekt. Het gecombineerde effect van de Tax Shift en de uitbreiding tot de podiumkunsten had het systeem al onder druk gezet en doen vrezen voor een verzwakking van de positie van de filmsector waarmee het allemaal begon. De balans van de fondsenwerving in 2018 vertoonde al tekenen van vertraging, gaande van een verlies aan aantrekkelijkheid voor de investeerder enerzijds en een drainage van de geïnvesteerde sommen anderzijds. We hebben een artikel gewijd aan de goedgekeurde corrigerende maatregelen, waarrond ondertussen een wetswijziging tot stand kwam van de artikelen 194ter en volgende van de wet van 28 april 2019.
Wat de computergames betreft wordt de vrijstelling van 356 % (AJ 2020) of 421 % (AJ 2021) ‘beperkt tot een bedrag gelijk aan 50 % van de belastbare gereserveerde winst voor het tijdperk, geplafonneerd op 850.000 € voor de aanslagjaren 2019 en 2020 en op 1.000.000 € vanaf het aanslagjaar 2021’. De ‘som van de fiscale waarde van alle Tax Shelter-attesten die per videogame worden uitgereikt’ mag bovendien de 2.500.000 euro niet overschrijden.
De toepassing van de wet van 29 maart 2019 (die aan het WIB 1992 een artikel 194ter/3 toevoegt betreffende de videogames) gaat evenwel niet onmiddellijk van start, omdat de overheid de Europese Commissie nog kennis moet geven van de maatregel, met het oog op de goedkeuring ervan. En daarnaast is het nog wachten op een samenwerkingsovereenkomst tussen het federale niveau en de gewesten die bevoegd zijn voor de erkenning van de werken, de computergames dus, naar het voorbeeld van de audiovisuele TS en de uitbreiding voor de podiumkunsten.
Laatste wijziging : 13.05.2020