Het "serie" -formaat, een sociaal fenomeen.
Dit artikel is het derde van een tryptiek, als u het eerste of tweede nog niet gelezen heeft, kunt u dat respectievelijk hier en hier doen.
In het afgelopen decennium heeft zich een ontwikkeling voorgedaan in de filmindustrie, die alom is opgemerkt en misschien zelfs een zekere mate van verrassing heeft veroorzaakt bij de meer ervaren waarnemer. Terwijl er in de jaren '90 en begin 2000 duidelijke populaire tv-series bestonden (men hoeft enkel maar te denken aan Friends, dat vorig jaar nog de meeste bekeken serie was op streaming diensten, 25 jaar na dat ze uitkwam), was het vrij duidelijk dat de grote ster van het scherm de bioscoop was. Vandaag de dag, hoewel cinema nog steeds een zeer belangrijke plaats inneemt in het leven van veel mensen, speelt het kleine scherm een veel prominentere rol voor een zeer groot deel van de bevolking. Met de komst van on-demand streaming diensten is die dynamiek alleen maar sterker geworden. Nu kunnen we ons afvragen hoe we in minder dan tien jaar tijd van "uit eten en naar de bioscoop" naar "Netflix en chillen" zijn gegaan.
Laatste wijziging : 02.04.2021
Natuurlijk bestaan er uitzonderingen, zoals het eerder genoemde Game of Thrones, maar het blijft zeldzaam om een televisieshow te vinden met dezelfde productiewaarde als een doorsnee Hollywood-blockbuster. Dat gezegd zijnde, wordt er steeds meer geïnvesteerd in shows, en de resultaten daarvan zijn duidelijk te zien op het kleine scherm. In het algemeen zijn de financiële investeringen op de Amerikaanse markten hoger dan die op de Europese markten. De gemiddelde kostprijs van een in de VS geproduceerde "blockbuster" show ligt tussen 3 en 10 miljoen dollar per aflevering, terwijl de gemiddelde kostprijs van een Europese aflevering schommelt tussen 800.000 en 1,2 miljoen euro1. Dit onevenwichtige budget verklaart ten dele de hogere produktiewaarde die Amerikaanse programma's kunnen bereiken, en ten dele de reden waarom veel in de EU geproduceerde programma's meer op het genre van de "auteur-cinema" gebouwd zijn.
1. LAURICHESSE Hélène (dir.), « Etude préliminaire sur le secteur des séries TV en Europe et dans la région Euro-Méditerranéenne », Toulouse, FIEST, 2018, p.17
Laatste wijziging : 02.04.2021
Het andere voordeel dat series hebben over films, is duidelijk een andere vorm van investering. De emotionele investering van het publiek wel te verstaan. Een serie die uit twintig afleveringen van elk een half uur beslaat, heeft veel meer mogelijkheden om de personages te ontwikkelen, om ze op alle mogelijke manieren in te vullen, om ze sympathiek te maken en om ze door het publiek te laten waarderen.
De uitgewerkte personages dat het kleine scherm biedt, zorgen er ook voor dat mensen onvermijdelijk terugkeren naar de show, omdat ze geïnvesteerd zijn in hun levens. Ze willen weten wat er met hen gebeurt. Daarom blijven ze terugkomen. Ook moet worden opgemerkt dat onder invloed van streamingdiensten een nieuwe manier van het consumeren van inhoud is ontstaan. Natuurlijk is dit wat vandaag bekend staat als "Binge watching", in feite het bekijken van een hele show in één of een klein aantal zittingen. Deze nieuwe manier om inhoud te consumeren heeft op zijn beurt de manier veranderd waarop scenarioschrijvers de shows creëren. Aangezien de show snel na elkaar wordt bekeken, is er geen behoefte aan "cliffhangers", aangezien het niet nodig is mensen te dwingen terug te komen na een reclameblok of voor de volgende aflevering². Streamingdiensten onderzoeken nu op welke manier hun shows worden bekeken (intensief binge watchen of in meerdere zittingen), en passen het schrijven dienovereenkomstig aan³.
2. « L’étude de la production des séries américaines » CSA, 2016.
3. LAURICHESSE Hélène (dir.), « Etude préliminaire sur le secteur des séries TV en Europe et dans la région Euro-Méditerranéenne », Toulouse, FIEST, 2018, p.40
Laatste wijziging : 02.04.2021
Dit alles leidt tot een soort van perfecte samenkomst van omstandigheden voor de serie-industrie. De huidige crisis heeft dat reeds bestaande fenomeen alleen maar versterkt. Meer en meer acteurs, producenten en regisseurs trekken naar het kleine scherm, dat vandaag werkelijk een gouden eeuw beleefd.
Laatste wijziging : 02.04.2021