Hoe de moderne serie onze visie van het kleine scherm verandert: aflevering 2

Het "serie" -formaat, een sociaal fenomeen.

Van "uit eten en naar de bioscoop" naar "Netflix en chillen"

Dit artikel is het tweede van een tryptiek, als u het eerste nog niet gelezen heeft, kunt u dat hier doen.  

 

In het afgelopen decennium heeft zich een ontwikkeling voorgedaan in de filmindustrie, die alom is opgemerkt en misschien zelfs een zekere mate van verrassing heeft veroorzaakt bij de meer ervaren waarnemer. Terwijl er in de jaren '90 en begin 2000 duidelijke populaire tv-series bestonden (men hoeft enkel maar te denken aan Friends, dat vorig jaar nog de meeste bekeken serie was op streaming diensten, 25 jaar na dat ze uitkwam), was het vrij duidelijk dat de grote ster van het scherm de bioscoop was. Vandaag de dag, hoewel cinema nog steeds een zeer belangrijke plaats inneemt in het leven van veel mensen, speelt het kleine scherm een veel prominentere rol voor een zeer groot deel van de bevolking. Met de komst van on-demand streaming diensten is die dynamiek alleen maar sterker geworden. Nu kunnen we ons afvragen hoe we in minder dan tien jaar tijd van "uit eten en naar de bioscoop" naar "Netflix en chillen" zijn gegaan.

Laatste wijziging : 01.03.2021

Een grotere bereidheid om risico's the nemen, en dat trekt acteurs aan...

Dezelfde bereidheid om risico's te nemen waar we het eerder over hadden, is ook de reden waarom men een toename kan waarnemen van goede acteurs op de televisie en in shows die speciaal voor streaming diensten zijn geproduceerd. Aan de ene kant zijn deze shows veel meer bereid om te gokken op een jonge acteur die niet bepaald bekend is, en aan de andere kant trekt het succes van deze shows meer bekende acteurs terug naar het kleine scherm, waar ze vijftien jaar geleden van zijn gevlucht. Het is waar dat in de afgelopen decennia de shows een vorm van "pool" vormden waaruit de bioscoop de acteurs kon plukken. Zoals bijvoorbeeld George Clooney, die in de jaren negentig in "ER" werd ontdekt. Dit is echter niet meer het geval, met zeer bekende bioscooptalenten die in de richting van het kleine scherm gaan. Men hoeft maar het voorbeeld te nemen van Dustin Hoffman (The Medici's: Masters of Florence), Anthony Hopkins (Westworld), of regisseurs als Paolo Sorrentino (The Young Pope) en Martin Scorsese (Vinyl).

 


1. LAURICHESSE Hélène (dir.), « Etude préliminaire sur le secteur des séries TV en Europe et dans la région Euro-Méditerranéenne », Toulouse, FIEST, 2018, p.2

Laatste wijziging : 01.03.2021

Een stijging van de budgetten

Het feit dat de streamingdiensten goede shows aan het maken zijn, met goede acteurs en een solide productiebudget, heeft de kabelmaatschappijen gedwongen om zich ook aan te passen. Terwijl er vijfentwintig jaar geleden niet veel meer dan tien acteurs en een studio (en natuurlijk ook de filmploeg) nodig waren om een succesvolle show te maken, kunnen bedrijven als HBO vandaag de dag miljoenen op miljoenen dollars pompen in de postproductie van hitseries als Game of Thrones. 

Laatste wijziging : 01.03.2021

In de volgende aflevering...

In het volgende artikel in deze serie zullen we het meer hebben over de investeringen die gedaan worden in series. De financiële investeringen natuurlijk, maar ook de emotionele investering van de toeschouwers... Blijf zeker lezen!

Laatste wijziging : 01.03.2021

Newsletter

Rekentool