Hoe de moderne serie onze visie van het kleine scherm verandert: aflevering 1

Het "serie" -formaat, een sociaal fenomeen.

Van "uit eten en naar de bioscoop" naar "Netflix en chillen"

In het afgelopen decennium heeft zich een ontwikkeling voorgedaan in de filmindustrie, die alom is opgemerkt en misschien zelfs een zekere mate van verrassing heeft veroorzaakt bij de meer ervaren waarnemer. Terwijl er in de jaren '90 en begin 2000 duidelijke populaire tv-series bestonden (men hoeft enkel maar te denken aan Friends, dat vorig jaar nog de meeste bekeken serie was op streaming diensten, 25 jaar na dat ze uitkwam), was het vrij duidelijk dat de grote ster van het scherm de bioscoop was. Vandaag de dag, hoewel cinema nog steeds een zeer belangrijke plaats inneemt in het leven van veel mensen, speelt het kleine scherm een veel prominentere rol voor een zeer groot deel van de bevolking. Met de komst van on-demand streaming diensten is die dynamiek alleen maar sterker geworden. Nu kunnen we ons afvragen hoe we in minder dan tien jaar tijd van "uit eten en naar de bioscoop" naar "Netflix en chillen" zijn gegaan.

Laatste wijziging : 30.12.2020

Een jaarlijkse omzet van 231 miljoen euro in België

Hoewel de klassieke televisie zijn plaats nog niet verloren heeft, zijn streamingdiensten alomtegenwoordig in ons moderne leven. In België heeft minstens 29%1 van de bevolking zich geabonneerd op een videostreamingdienst, wat neerkomt op een jaarlijkse omzet van iets meer dan 231 miljoen euro. Over het geheel genomen is België nog niet de grootste gebruiker van streamingdiensten in Europa, het land met het hoogste aantal abonnees is Zweden, met 37,5% marktpenetratie. Uiteraard houden deze cijfers alleen rekening met de mensen die daadwerkelijk een abonnement betalen en niet met de mensen die gebruik maken van streamingdiensten die door een familielid of een vriend worden betaald.

 


1. https://www.statista.com/outlook/206/102/video-streaming--svod-/europe#market-arpu

Laatste wijziging : 30.12.2020

Mensen kunnen kiezen...

Wat is het dat mensen aantrekt naar on demand streaming diensten? In eerste instantie moeten we het hebben over het gebruiksgemak. In plaats van het huis te moeten verlaten en naar de bioscoop te moeten gaan om de nieuwste film te bekijken, of te moeten wachten tot deze op een hard medium (cassette of dvd) uitkomt, worden er nu shows gemaakt die speciaal voor streamingdiensten zijn bedoeld. Mensen kunnen kiezen wanneer ze naar die programma's willen kijken en zijn niet langer verplicht om donderdagavond om precies negentien uur voor hun tv te zitten om de eerste scène niet te missen. Er is geen reclame meer die de afleveringen van elke show doorsnijdt.

Laatste wijziging : 30.12.2020

Meer risico's nemen is nu mogelijk

De flexibiliteit van het formaat van de televisie en de streamingdiensten heeft op zijn beurt weer een ander fenomeen gecreëerd. Deze diensten hebben een veel grotere neiging om nieuwe ideeën aan te nemen, screenplays die niet door de eerste focusgroep voor de cinema zouden zijn gekomen, kunnen graag door een streamingdienst worden geaccepteerd. De relatief lage kost (in vergelijking met films) van de productie van een serie, en het snelle rendement ervan maakten het mogelijk om meer risico's te nemen.

Laatste wijziging : 30.12.2020

Speciaal focus op shows & series

Daarnaast worden er nieuwe festivals gecreëerd, naar hetzelfde model als filmfestivals, die zich specifiek richten op shows en series. Zo kunnen we bijvoorbeeld spreken over Canneseries waar Lincoln TV in coproductie met SCOPE Pictures het genoegen heeft gehad om "Cheyenne & Lola" te presenteren. Deze festivals geven cachet aan de wereld van series en shows. Nieuwe, hoogwaardige series komen nu ook uit andere plaatsen dan de VS. Denk maar aan "Atlantic Crossing", dat uit Noorwegen kwam in een coproductie tussen Cinenord en SCOPE Pictures. Het heeft zijn markt al gevonden, met het zeer bekende kanaal PBS dat het bijvoorbeeld voor de Amerikaanse markt claimt. De Europese productie van shows heeft ook goed toegenomen. In 2016 bijvoorbeeld produceerde de Europese serie-industrie in totaal 922 shows, wat neerkomt op 16.400 afleveringen en een totaal van 11.000 uur2.

 


2. “TV Production Fiction in the European Union”, Observatoire Européen de l’Audiovisuel, 2016.

Laatste wijziging : 30.12.2020

Blijf volgen...

In het volgende artikel van deze serie zullen we het hebben over de talenten die vandaag de dag worden aangetrokken tot de televisie en de serie-wereld. Blijf volgen om er meer over te weten te komen!

Laatste wijziging : 30.12.2020

Newsletter

Rekentool